Onze school werkt samen met een aantal partners.

Hieronder vind je een aantal van die samenwerkingsverbanden.

Huis van het kind

Opvoeden doe je elke dag. Het is leuk en uitdagend, maar niet altijd even gemakkelijk. Iedereen heeft wel eens zijn twijfels , onzekerheden en vragen. Bij de opvoedingswinkel van Oostende kan je terecht met al jouw vragen over de opvoeding ,en ontwikkeling van kinderen en jongeren tussen 0-24 jaar. Nood aan een luisterend oor, praktische tips, iemand die even meedenkt?

In de opvoedingswinkel kan je terecht met al je vragen over opvoeding . Of je nu een mama of papa , plus -of-grootouder, tante, nonkel, juf, meester of leiding van een jeugdbeweging bent, iedereen kan bij ons terecht. In de opvoedingswinkel proberen we alle opvoedingsvragen te beantwoorden. Dit kan via een flyer, een babbel, een infoavond of zelfs een cursus.

De dienstverlening van de opvoedingswinkel is gratis.

Vaak gestelde vragen:

via Huis van het kind - Oostende

Onwijs Onderwijs
Voluit inclusief leren

Stel je voor: een lagere school waar iedereen welkom is. Sylvia met ADD die als de beste kan skaten maar in de klas moeilijk kan stilzitten. Amir die hoogbegaafd is en bijna zijn veters kan knopen. En Luna die helemaal zelf haar rolstoel kan besturen. Zo'n school is een inclusieve school. Een school waar drempels bruggen worden, waar talenten en kinderen mogen groeien en waar verschillen omarmd worden.

Daarom pleiten we met Onwijs Onderwijs voor een inclusieve aanpak die verschillen omarmt. Omdat iedereen erbij hoort.

En omdat zo'n onderwijs onwijs wijs is.

VTI Petrus en Paulus Oostende

Samenwerken loont….. OLVO Vuurtoren en VTI Oostende slaan de handen in elkaar i.v.m. STEM.

Zesdeklassers van de school ‘OLVO Vuurtoren’ gaan dit schooljaar voor de eerste keer naar het ‘VTI Oostende’ om er STEM technieken in de ruimste zin van het woord te leren ontdekken en ermee te experimenteren. Het ligt in de bedoeling van beide scholen om er een blijvend project van te maken, waardoor alle leerlingen van OLVO Vuurtoren een paar keer per schooljaar de wondere wereld van STEM leren kennen via VTI Oostende. Dit nieuw project wordt achteraf geëvalueerd met de betrokken leerkrachten en leerlingen.

De leerlingen krijgen een pallet van proeven voorgeschoteld; meetkundige figuren construeren, lichtsterkte en bodemtemperatuur meten. Ze leren er ook werken met een warmtecamera en komen in contact met de toepassingsmogelijkheden. Vragen over het nut en de werking van een serre worden ontrafelt en ondertussen leren ze een waterbevoorradingssysteem programmeren. Kinderen krijgen info over afvalverwerking, hydrocultuur en klimaatopwarming. Via praktische proeven toont het VTI op een interactieve manier hoe leuk wetenschappen en technologie kunnen zijn en wordt er spelend wiskunde geoefend.

Daarnaast komen de leerlingen met een doorschuifsysteem ook in contact met verschillende ‘handvaardigheids-richtingen’.Onder begeleiding maken ze kennis met houtbewerking, bouw, elektriciteit, mechanica, schilderen, ja zelfs koken.

De leerlingen, leerkrachten en directies van beide scholen kijken uit naar een leerrijke, mooie en duurzame samenwerking.

Het CLB

Een CLB heeft als opdracht bij te dragen tot het welbevinden van de leerlingen, nu en in de toekomst. Daarom ondersteunt het CLB de opvoedingsopdracht van ouders en school: als het moeilijk wordt, kun je bij het CLB terecht.

Ligo

Centra voor basiseducatie. Helpt volwassenen die het moeilijk hebben met lezen/schrijven, praktische problemen oplossen, betrokkenheid bij school en opvoeding kind.

Website Ligo

Sportfairplay

Sportfairplay organiseert tijdens de komende paasvakantie en de grote vakantie diverse superleuke kampen op onze school aan een voordelige prijs. Dit voor groot en klein, alsook voor kinderen die niet schoollopen bij ons. Iedereen is welkom! Een week vol spelen, leren , knutselen... Benieuwd naar het aanbod? Klik dan hier!